marți, 5 iulie 2011

"Ce bine-mi pare ca ai luat teapa!!!" (BAC 2011)


Cine nu stia ca la BAC se copiaza sa ridice mana....Intotdeauna s-a copiat la BAC. E un examen pe care il dai alaturi de colegi si care dureaza trei ore. Pe parcursul celor trei ore e imposibil sa nu se vorbeasca sa nu se transmita informatii intre elevi. Se ajuta unii pe altii si astfel promoveaza toti(sau, in fine, majoritatea). In acelasi timp, faptul ca promovabilitatea era foarte mare, era fals, situatia fiind in fapt mult mai grava. Fie vorba intre noi si 44% promovabilitatea de anul acesta este foarte mare. Daca toti elevii ar fi in imposibilitatea absoluta de a comunica unii cu altii gradul de promovabilitate ar fi mult mai mic.
Dar TOATA lumea stia aceste lucruri. De ce era nevoie sa nenorocim sute de mii de elevi, parinti etc.? Ei sunt niste victime nevinovate aflate in locul nepotrivit la momentul nepotrivit. Pentru ca daca aceste camere de luat vederi erau montate anul trecut sau anul viitor, rezultatul ar fi fost acelasi.
De reprosat este modul in care s-a lucrat. Practic, cei care au implementat sistemul de supraveghere au deschis o sampanie ca sa sarbatoreasca dezastrul. Pentru ca ce s-ar fi intamplat daca, cu toata supravegherea, ar fi promovat 70-80%. Toata lumea i-ar fi aratat cu degetul ca au cheltuit bani degeaba. De aceea se prea poate ca anumite persoane sa se fi bucurat tare de tot ca au picat atat de multi elevi la BAC.
Cu toate acestea, cred ca putina lume se va preocupa de adevarata problema. Si anume cum sa faci din BAC un mijloc unitar de triere a elevilor si nu un prag de care sa dea cu capul.
Ce e de facut?
Ce ar fi daca ar face cineva un sondaj sa afle ce cred elevii despre materiile lor, despre ceea ce cuprind materiile pe care le studiaza. Ar afla ca majoritatea cred ca aproape tot ceea ce invata la scoala este inutil. De aici provine dezinteresul generalizat, care se manifesta la majoritatea elevilor si fata de majoritatea materiilor. Ce ar fi daca fiecare elev de liceu ar avea posibilitatea sa-si aleaga materiile pe care le va studia. Dintr-o serie de discipline sa-si aleaga ceea ce sa studieze in functie de numarul de ore alocat fiecareia. Pentru ca sunt elevi care ar vrea sa studieze mai multa chimie altii mai multa matematica, altii mai multa istorie etc. Avantajele unei asemenea scheme ar fi incomensurabil mai mari decat eventualele cheltuieli. Pe de o parte elevii ar veni la scoala stiind ca invata ceea ce au ales si ar fi mai interesati. De cealalta parte profesorii ar avea parte de elevi mai atenti si ar fi mai performanti. S-ar preda mai bine unor elevi interesati de ceea ce se preda. Are cineva curaj sa initieze o asemenea actiune? Bineinteles ca nu. Pentru ca s-ar confrunta cu realitati deranjante. Cati elevi ar alege sa faca religie, de exemplu? Poate multi ar rari si orele de matematica. Altii nu ar face decat o limba straina. Ar fi o mare degringolada. Sa repartizezi profesorii in functie de alegerea elevilor este intr-adevar dificil. Dar cred ca beneficiile ulterioare ar fi mult mai mari. Si probabil si promovabilitatea la BAC ar fi mult mai mare.
Sunt elevi astazi care, din cauza materiilor studiate fortat, au fost nevoiti sa aleaga la BAC materii despre care nu au habar. Daca si-ar fi putut alege disciplinele de studiu in cei patru ani poate ar fi putut da BAC-ul la o materie pe care o simpatizeaza si situatia ar fi fost alta. Elevii nu trebuie impiedicati sa copieze. Ei trebuie sa ajunga in situatia in care sa nu aiba nevoie sa copieze!!!
Nu se va face prea curand asa ceva. Pentru ca alegerile elevilor ar pune sistemul educational in dificultate si ar trebui sa se recunoasca adevaruri cu adevarat rusinoase.
Nu faptul ca ma fortezi sa studiez ce nu imi place si apoi imi demonstrezi cu bucurie ca nu sunt in stare sa promovez este solutia. Solutia este sa se recunoasca faptul ca majoritatea elevilor considera ca vin la scoala inutil. Daca vom ajunge sa recunoastem acest lucru vom pute trece cu usurinta la pasul urmator si anume la crearea unui mediu educational prietenos cu elevul, la un parteneriat adevarat intre elev si profesor.Pentru ca inainte de a face un parteneriat cu educatia, elevul trebuie sa faca un parteneriat cu profesorul.

Pentru a avea raspunsurile potrivite trebuie sa pui intrebarile corect. Ce vor elevii? Ce vrea societatea de la ei? Doua intrebari simple. Are vreuna azi un raspuns?

2 comentarii:

  1. Sunt de acord cu dvs., dar mentalitatea, programa va fi greu de schimbat. Bine ar fi daca ar fi mai multi care sa sustina aceasta idee, fara a se razgandi din pricina fricii sau presiunilor celor mai mari etc. Daca nu pune nimeni picioru' in prag, cum se zice-n popor, vom ajunge din ce in ce mai rau.
    "Ce vor elevii?" Daca elevii vad in fata lor un profesor posomorat, fara chef de viata sau ore, care nu este respectat de cei din guvern si care-ntr-un final isi pierde si respectul de sine, ei ce sa inteleaga? Ca un om care a studiat din greu la facultate ( si in unele cazuri la masterat,respectiv doctorat) ajunge batjocorit, cu un salariu mizer si exemplele pot continua. Nu, el ar trebui respectat din toate punctele de vedere : material , financiar, sufleteste. Daca ar fi asa elevii l-ar respecta si admira. Deci totul ar fi altfel.
    " Ce vrea societatea de la ei?" Nu neaparat de la ei. Societatea a observat ca in fiecare an invatamantul este din ce in ce mai slab , corupt etc.
    In aceasta poveste fiecare are o vina, nu numai unul singur : ministrii, profesorii si elevii, poporul in general intrucat nu isi sustine ferm punctul de vedere , asteptarile, nu actioneaza, asteapta pana cand vede ca totul se darama...si chiar si atunci sta si se uita....Asta e parerea mea,cel putin. Ar trebui sa si-o exprime mai multi avand in vedere faptul ca netul este la indemana oricui.

    RăspundețiȘtergere
  2. http://www.youtube.com/watch?v=0UT2E7o5Gkw&feature=related

    RăspundețiȘtergere